page contents L’Oreal koopt Logona google-site-verification: google8df8633fe237b8b0.html
top of page
  • Foto van schrijverEstilona

L’Oreal koopt Logona


Ja, je hebt het goed gelezen. Begin deze maand heeft cosmeticareus L’Oreal natuurcosmeticapionier Logocos overgenomen. Logocos is het moederbedrijf van de bekendere merken Logona en Sante, maar ook van Neobio, Fitne, Heliotrop, Ihre Klassiker, B:O, Terra Naturi (huismerk van Duitse drogisterijketen Müller) en Lenz (huismerk van Die Regionalen).

Ikzelf werk niet met deze producten, omdat ik als professioneel natuurkapster enkel met exclusieve producten wil werken. Maar ik kan me zo voorstellen dat jij als consument deze producten wel eens hebt gebruikt of misschien zou willen gebruiken.

In het verleden waren Logona en Sante ook niet helemaal vrij van dierproeven, maar deze merken hebben hun imago verbetert. Nu L'Oreal het moederbedrijf van onder andere Logona en Sante gaat worden zullen ze ook weer op dieren getest gaan worden.

L’Oreal en natuurcosmetica

L’Oreal heeft in het verleden nooit echt kunnen doorbreken met eigen of overgenomen natuurcosmetica merken en gaat door de overname van Logocos uiteraard een hele hoop expertise in huis halen. Hun doel is om de natuurcosmetica merken Logona en Sante beter beschikbaar te maken en ze verder internationaal te ontwikkelen.

Op zich is op het doel “natuurcosmetica beter bekend maken” niets op aan te merken. Graag zelfs. Er zit spijtig genoeg wel een serieuze adder onder het gras. Waar zo goed als alle Logocos-producten dierproefvrije gecertificeerde natuurcosmetica zijn, gaan ze dat in de toekomst niet meer zijn. L’Oreal (waarvan Nestlé 23% aandeelhouder van is) is géén dierproefvrij bedrijf. Mede doordat ze hun producten verkopen in China, waar dierproeven verplicht zijn. Nestlé zelf is ook al meermaals beschuldigd van kinderarbeid, palmolie-ontbossing en greenwashing, ze doen zich vaak milieuvriendelijker en maatschappelijk verantwoorder voor dan ze zijn.

De laatste jaren zijn er steeds meer kleine en ook grotere bedrijven overgenomen. Schmidt’s Naturals (een natuurlijk deo-merk) is opgekocht door Unilever. Ecover is opgekocht door S.C. Jonson & Son, Pukka herbs (thee) is ook opgekocht door Unilever en Sweet Earth (vegan en vege maaltijden) is opgekocht door Nestlé. Logocos is dus zeker niet de eerste. Maar wel de eerste van die grootte. Om je een idee te geven: er werken 340 mensen bij Logocos in Duitsland.

Hoe moet het nu verder?
De vraag is hoe lang de Logocos-producten kunnen geassocieerd worden met natuurlijk, vegan en dierproefvrij? Gaan de consumenten die al meer dan 40 jaar Logocos-producten in vertrouwen hebben gekocht, dit blijven doen? Gaat Logocos met deze verkoop niet zijn eigen ruiten ingooien? Enkel de tijd zal het ons leren.
Nog een noot van de bron,
Druantia distantieert zich van Logocos

Het duurt nog een paar maanden voordat de deal L’Oreal-Logocos volledig rond is. Met het geld waarmee je tot dan Logona en Neobio producten bij ons koopt, steun je ons in de zoektocht naar de ideale vervangers. Want ja, Druantia stopt met de verkoop van Logona en Neobio. We willen en kunnen ons niet verzoenen met het idee dat jouw steun (en dus jouw geld) via ons terugvloeit naar L’Oreal. We willen het vertrouwen dat we al 15 jaar hebben opgebouwd niet verliezen door voor de makkelijke weg te gaan. We zijn een duurzaam en ecologisch bedrijf in hart en ziel en we willen dit blijven. We willen je vertrouwen waardig blijven en dus stoppen we met de verkoop van Logocos-producten zodra we vervangers gevonden hebben. Want die zijn er.


bottom of page